Arbitrage Mei

Nieuw sanctiebeleid spelregelexamen

Deelname aan het spelregelexamen is bij MHC Woerden, net als bij andere hockeyverenigingen, verplicht voor jeugdspelers vanaf de B-leeftijd. Daar zijn goede redenen voor:

1. Hockey wordt beter en leuker als je de spelregels goed kent.
  2. Het in praktijk toepassen van spelregelkennis als scheidsrechter ontwikkelt vaardigheden die in je school- en werkcarrière goed van pas komen.
  3. Spelregelkennis draagt bij aan respect en sportiviteit.

Helaas zien we dat de verplichte deelname door een deel van onze leden niet serieus wordt genomen. Zij bereiden zich niet voor en zakken met een onnodig aantal fouten of komen überhaupt niet opdagen. Daarmee laten zij vooral hun teamgenoten in de steek.

Voor fluitbeurten delen wij eerst een team in en dan een speler met scheidrechterkaart. Hoe minder spelers met een kaart des te vaker deze spelers moeten fluiten. In een aantal teams leidt dit verstoorde verhoudingen. Onwenselijk en onnodig.

We hebben daarom het sanctiebeleid voor spelregelexamens aangescherpt. Het bestuur heeft dit sanctiebeleid in de laatste bestuursvergadering bekrachtigd. Uitgangspunt blijft dat met een goede voorbereiding het spelregelexamen haalbaar is voor iedereen. Dus met de juiste inzet en verantwoordelijkheidsgevoel hoeven we het sanctiebeleid in praktijk niet toe te passen.

Jullie vinden het sanctiebeleid in de bijlage. Bij het komende spelregelexamen in juni 2021 is het sanctiebeleid van kracht.