Arbitrage Juni

Betere arbitrage, dat willen we allemaal

En dus hebben we besloten komend seizoen alle scheidsrechters van junioren- en seniorenwedstrijden de gelegenheid te geven om tijdens de wedstrijd met elkaar te communiceren met eigen telefoon en oortjes en via de app RefCom4All.

Na een paar weekenden intensief testen zijn de ervaringen overwegend positief. We hebben wel gemerkt dat er wat praktische bezwaren zijn. Denk daarbij aan oortjes die niet goed blijven zitten, kwaliteit van de verbinding die niet optimaal is en de noodzaak voldoende datalimiet te hebben.

Die bezwaren wegen echter niet op tegen de voordelen. Scheidsrechters kunnen met het gebruik van oortjes en RefCom4All direct in het moment overleggen of elkaar attenderen op een overtreding. Dat zorgt voor minder discussie en betere arbitrage. Dat effect is nog sterker bij de begeleiding van beginnende scheidsrechters. Een beginnend scheidsrechter heeft niet alleen contact met de collega-scheidsrechter, maar ook met de begeleiding en kan zo bij twijfels over de toepassing van spelregels vragen stellen en direct antwoord krijgen. We hebben gezien dat het zelfvertrouwen hierdoor flink toeneemt.

In de afweging van de voordelen en de nadelen zien we het gebruik van oortjes en RefCom4All voor scheidsrechters als een aanvulling op de traditionele manier van fluiten en het gebruik ervan geschiedt op vrijwillige basis. In aanloop naar het nieuwe seizoen zullen we de spelregels rondom het gebruik van oortjes en RefCom4All tijdig delen en publiceren.

Heb je nu vragen, stuur deze dan naar [email protected]