Arbitrage Jeugd

Jeugdwedstrijden worden gefloten door jeugdleden, seniorleden, ouders en vrijwilligers.

De KNHB verplicht jeugdspelers vanaf de B-jeugd speelt het spelregeldiploma te halen. Alle jeugdleden van MHC Woerden die de O16-leeftijd bereiken, worden uitgenodigd voor het spelregelexamen en de voorbereiding daarop. Er wordt een online leeromgeving aangeboden en er worden oefenavonden georganiseerd in aanloop naar het spelregelexamen. Wie daarvoor slaagt ontvangt van de Hockeybond (KNHB) de clubscheidsrechters-kaart en is bevoegd om (officiële) wedstrijden te fluiten.

Ouders, coaches en andere (toekomstige) vrijwilligers die hun spelregelkennis willen vergroten of graag als scheidsrechter een bijdrage willen leveren en hiervoor het spelregel -examen willen afleggen, zijn van harte welkom! Neem hiervoor contact op met de Coördinator Scheidsrechtersopleidingen.

Fluiten als maatschappelijks stage

Met ingang van het seizoen 2019/2020 zijn gestart met de maatschappelijke stage (MaS) als scheidsrechter. Als MaS-scheidsrechter begeleidt je wekelijks jeugdwedstrijden krijg je hierbij begeleiding vanuit de club. Die begeleiding vanuit de club draagt bij aan de ontwikkeling van de stagiaire en verhoogt het plezier in het fluiten. Voor de club betekent het dat we op meer wedstrijden gemotiveerde en enthousiaste scheidsrechters kunnen inzetten en daar profiteren de thuisspelende jeugdteams dan weer van.

Mocht je ook interesse hebben om je stage op onze club te verrichten, stuur dan een mailtje naar onze coördinator MaS.

Clubscheidsrechter Plus (CS+)

Daarnaast organiseren we ook de opleidingsklas voor Clubscheidsrechter Plus (CS+). Dit is een opleidingstraject volgens de richtlijnen van de KNHB voor clubscheidsrechters die zich verder willen ontwikkelen en wedstrijden die meer vragen van arbitrage, bij voorbeeld de wedstrijden van onze selectieteams bij de jeugd en de senioren willen begeleiden. Deelnemers maken hun eigen leerplan met een CS+ leercoach, volgen workshops en worden op gezette tijden begeleid en beoordeeld. De opleiding wordt afgenomen met een praktijkexamen.

Algemene informatie over informatie over CS+ vind je op de website van de KNHB. Wil je meer weten over de opleiding tot Clubscheidsrechter Plus (CS+), stuur dan een mailtje naar Wedstrijdzaken.

Begeleiding beginnende scheidsrechters

In de eerste helft van elk seizoen worden spelregelexamens afgenomen voor alle jeugdspelers die de O16-leeftijd hebben bereikt of ouder zijn en nog niet eerder zijn geslaagd voor het spelregelexamen. Degenen die slagen voor hun spelregelexamen zijn vanaf dat moment gerechtigd om wedstrijden te fluiten. Het is ons streven om deze beginnende scheidsrechters bij hun eerste wedstrijden actief te begeleiden. De groep ervaren scheidsrechters die deze begeleiding op zich kan nemen is klein en wordt ook veel ingezet om zelf te fluiten. Daardoor kunnen we begeleiding van beginnende scheidsrechters niet altijd voor elkaar krijgen. Bent u in het bezit van een scheidsrechters-kaart en wilt u helpen bij het begeleiden van beginnende scheidsrechters, dan komen we graag met u in contact via Wedstrijdzaken.