Spelbegeleiding en -regels Jongste Jeugd

In de wedstrijden van de Jongste Jeugd is nog geen sprake van 'echte' scheidsrechters. In plaats daarvan zijn er 'spelbegeleiders'. De belangrijkste taak van de spelbegeleider is de teams op een plezierige, veilige en leerzame manier samen te laten spelen.

De coach deelt ouders in voor spelbegeleiding. Een spelbegeleider neemt kennis van de spelregels van het 3-tal, 6- of 8-tal hockey en past deze toe in de wedstrijd en geeft tijdens de wedstrijd waar nodig uitleg aan de spelers. Elk jaar organiseert MHC Woerden een spelleidingavond voor alle ouders van kinderen in 3-tallen, 6- en 8-tallen, zodat zij in staat zijn om de rol van spelbegeleider op zich te nemen. Of simpelweg omdat het natuurlijk goed is om de spelregels te kennen van de sport van uw zoon of dochter. Voor de start van de kabouterminicompetitie wordt ook spelregeluitleg gegeven.

De taken van de spelbegeleider

•   •  Voor de wedstrijd kennis maken met de begeleiders/coach van beide teams
  •   •  Roep de kinderen bij elkaar en vertel waar extra aandacht aan geschonken wordt in
  •   deze wedstrijd
  •   •  Toss met de aanvoerders, team opstellen en beginnen
  •   •  Speeltijd bewaken
  •   •  Score bijhouden

Tijdens het spel onderbreekt de spelbegeleider het spel zo min mogelijk maar let op veiligheid en de hoofdregels. Niet elke regel wordt altijd volledig toegepast om te voorkomen dat het spel teveel wordt afgefloten. De wijze van fluiten moet consequent en duidelijk zijn. De spelbegeleider begeleid het spel en legt (aan beide teams) zonodig uit waarom hij / zij ergens voor floot.

Aandachtspunten

•   •  Probeer 'kluitjes' hockey te voorkomen.
  •   •  Pas het niveau van fluiten aan aan het spelniveau.
  •   •  Wisselen is onbeperkt toegestaan.
  •   •  Time-out is onbeperkt toegestaan.
  •   •  Let vooral op gevaarlijk spel.
  •   •  Stimuleer beide partijen en laat de uitslag niet te hoog uitvallen. Pas in dat geval
  •   maatregelen toe.

2. De spelregels

Spelregels 3-tal hockey

Klik hier voor de spelregels van het 3-tal hockey van de KNHB.

Spelregels 6-tal hockey

Klik hier voor de spelregels van het 6-tal hockey van de KNHB.

Spelregels van 8-tal hockey

Klik hier voor de spelregels van het 8-tal hockey van de KNHB.

In alle gevallen geldt dat afhankelijk van het niveau(verschil) spelbegeleiders en coaches aanpassingen in het reglement kunnen aanbrengen. Vóór de wedstrijd dienen hierover duidelijke afspraken gemaakt te worden tussen beide partijen. Spelplezier staat voorop!