Corona (Nieuws en regels) September

Teamlid met Corona, wat nu?

Nieuws afbeelding Deze vraag krijgen we steeds vaker. We geven jullie graag houvast. We benadrukken dat onverhoopte coronagevallen zo snel mogelijk bij het bestuur moeten worden gemeld.

De richtlijnen van het RIVM, de GGD en het NOC*NSF zijn voor ons leidend. Zij geven aan dat in het geval van een positieve test in je team het verstandig is om zo snel mogelijk, via het betreffende teamlid, te schakelen met de GGD. De GGD doet een bron- en contactonderzoek en zullen aangeven welke regels gelden voor contacten die voortkomen uit het bron- en contactonderzoek, zoals de teamgenoten van de speler.

Over het algemeen verblijven sporters tijdens een wedstrijd of training niet meer dan 15 minuten binnen 1.5 meter van een andere persoon en ziet de GGD teamgenoten als 'overige niet nauwe contacten'. Deze spelers mogen in dat geval blijven deelnemen aan wedstrijden maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden, thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt en laten testen.

Daarbij geldt: safety first, neem je verantwoordelijkheid! Als je meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van de desbetreffende speler bent geweest, dan geldt voor jou het dringende advies in quarantaine te gaan voor de duur die de overheid voorschrijft. Op dit moment is dat 10 dagen.

Uiteraard blijft het naleven van de basisregels van belang:
- blijf bij klachten thuis en laat je testen
- houd 1,5 meter afstand van anderen
- was vaak jouw handen en hoest en nies in jouw elleboog
- vermijd drukte

Met sportieve groet,

Het bestuur,

Gerard Breukelman, Luuk Kornelius, Willem van der Heijden, Arjen Wildemans, Leendert Maris, Lara van Dijk, Marc Klooster