Algemeen nieuws Juni

1 juli 2020: Update gevolgen coronavirus voor hockey

Versoepeling maatregelen voor de sport
Per 1 juli 2020 wordt er een volgende stap vooruit gezet in de corona-aanpak. De Rijksoverheid heeft aangegeven dat we van een ‘intelligente lockdown’ naar ‘ruimte met regels’ gaan, met algemene regels voor binnen en buiten. Die blijven nodig, want het coronavirus is zeker niet verdwenen.

De volgende basisregels zijn nog steeds van kracht:

·voor alles geldt: gezond verstand gebruiken staat voorop;

·heb je klachten? Blijf thuis en laat je testen;

·ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen;

·houd 1,5 m afstand met personen van 18 jaar of ouder (uitzondering tijdens het sporten);

·vermijd drukte;

·was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie;

·schud geen handen.

Deze basisregels en alle andere algemene uitwerkingen die specifiek voor sport zijn vind je hier: https://nocnsf.nl/sportprotocol

De regel is dat iedereen 1,5 meter afstand houdt. Maar voor de sportsector is een uitzondering gemaakt om in de sport en spelsituaties waar dit niet mogelijk is de 1,5 meter afstand tijdelijk/zo kort mogelijk los te laten.

Spelregels voor sport in het kort
In het kort zijn de spelregels voor het sporten per 1 juli 2020 als volgt:

• Per 1 juli is zowel binnen- als buitensport weer toegestaan. Binnensport accommodaties, waaronder sportscholen mogen hun deuren weer openen. Er mag weer binnen worden gesport door alle doelgroepen in alle takken van sport.
  • Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat zij normaal spelcontact mogen hebben. Tijdens trainingen en wedstrijden hoeft bij contactsporten geen 1,5 meter afstand te worden gehouden.
  • Voorafgaand en na afloop van de sportbeoefening dienen sporters van 19 jaar en ouder wél 1,5 meter afstand tot elkaar te houden, waaronder in de kleedkamers en in de kantines die ook per 1 juli weer open mogen.
  • Kleedruimtes en toilet- en douchevoorzieningen van sportaccommodaties zijn weer open.
  • Geforceerd stemgebruik langs het veld, zoals schreeuwen en spreekkoren, is niet toegestaan.

Hockeymaterialen en ballen
Vanaf 1 juli zijn trainers weer verantwoordelijk voor de trainingsmaterialen en ballen;

Keepers mogen hun keepersmaterialen weer in de Hulk opslaan. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van hun materialen.

Openstelling Kantine

- Vanaf 1 juli mag de kantine weer open;
- Binnen geldt een maximum van 100 personen;
- Iedereen vanaf 18 jaar en ouder moet in de kantine 1,5 meter afstand houden.

Wedstrijden en toernooien
Per 1 juli zijn wedstrijden, toernooien en evenementen weer toegestaan, zowel binnen als buiten. Hierbij mag publiek aanwezig zijn.

Daarbij geldt dat toeschouwers 1,5 meter afstand tot elkaar moeten houden. In beginsel mogen er buiten maximaal 250 toeschouwers bijeen zijn. En binnen maximaal 100 personen.

Contactpersonen en verantwoordelijken

·Het bestuur van MHC Woerden is verantwoordelijk voor de sportlocatie en dient als aanspreekpunt voor de gemeente en de BSO. Eventuele vragen en opmerkingen via [email protected];

·De hoofdtrainers (Razwan, Mats of Olaf) zijn aanwezig tijdens de trainingen en kunnen eventuele coronavragen beantwoorden;

·Hanneke Klein is aanspreekpunt voor de kantine.

Per 1 juli zijn er mogelijk nog aanvullingen op bovenstaande tekst.

Met bovengenoemde maatregelen komt er een einde aan het MHC Woerden-corona-protocol per 1 juli 2020.