Zaalhockey Senioren

Tijdens de winterstop wordt er getraind en gespeeld in onze eigen blaashal: AT-t The-O office Dome. Het zaalhockeyseizoen vindt plaats in een kort tijdbestek: van begin december tot de voorjaarsvakantie. Tijdens de zaalcompetitie spelen de teams 1 of 2 dagen in onze blaashal en 4 of 5 dagen in een zaal elders in de regio Midden-Nederland. Zowel in Woerden als in een uit-zaal kunnen de Woerden-teams zowel thuis- als uitwedstrijden spelen. Op één speeldag speelt een team twee wedstrijden van 30 minuten.

• • Locaties
  • Zaalcompetitie wordt gespeeld in onze blaashal of in een zaal elders in de regio Midden-Nederland. De locatie staat bij zaalwedstrijden los van thuis- of uitspelen. Check dus altijd op welke locatie wordt gespeeld.

• • Wedstrijdblokken
  • Een wedstrijdblok bestaat uit 3 wedstrijden, waarbij het team dat zaalleiding heeft de eerste wedstrijd speelt tegen een bezoekend team, vervolgens spelen de bezoekende teams tegen elkaar en sluit het team dat zaalleiding heeft af tegen het tweede bezoekende team. Zo speelt elk team twee wedstrijden op 1 dag.

• • Teamsamenstelling
  • Een team in de zaal bestaat uit 6 spelers en maximaal 6 wisselspelers. Een wedstrijd start als er 4 of meer spelers van een team aanwezig zijn. Er hoeft dus niet te worden gewacht tot het team compleet is.

• • Speeltijden
  • Binnen het zaalprogramma is geen ruimte voor uitloop. In het district Midden-Nederland duren zaalwedstrijden 30 minuten met 10 minuten rust tussen de wedstrijden. Wedstrijden moeten op tijd beginnen en eindigen. De zaalleiding ziet hier strak op toe.

• • Zaalleiding
  • Voor elke wedstrijdblok van 2 uur dat een team in de AT- The- Office Dome speelt moet het team twee mensen als zaalleiding aanwijzen, die tijdens de set van 3 wedstrijden de wedstrijdtafel bemannen. Belangrijkste taken van de zaalleiding zijn het starten van de speeltijd, het bijhouden van de score en eventuele het begeleiden van tijdstraffen bij groene en gele kaarten.

• • Scheidsrechters
  • Net als bij de veldcompetitie wordt arbitrage op de wedstrijden verzorgd door vereniging die voor het specifieke wedstrijdblok van 3 wedstrijden de zaalleiding heeft.

De speeldata van de districtscompetities worden elk seizoen vastgelegd in de speeldagenkalender. van het district. De wedstrijden worden op tijd en locatie ingepland door de districtscompetitieleiding. Deze informatie is te vinden in de KNHB Standenmotor.

Om alles in goede banen te leiden zijn ook bij Zaalhockey spelregels nodig. Dit zijn andere regels dan Veldhockey. Het volledige Spelregelement Zaalhockey is handig om na te slaan voorafgaand aan de start van het zaalhockeyseizoen.

Op het YouTube kanaal van de KNHB vind je een afspeellijst met video's waarin verschillende spelsituaties worden uitgelicht en waarbij bepaalde spelregels nader worden toegelicht. De video’s zijn bedoeld om spelsituaties en spelregels die complexer zijn om uit te leggen of moeilijker te interpreteren extra duiding te geven.