Fysiek en Medisch

Hoofdletsel_app
Hockey veroorzaakt, na veldvoetbal, de meeste hoofdblessures. Jaarlijks worden er 2.000 mensen op de Spoedeisende Hulp behandeld vanwege een blessure aan hun hoofd, opgelopen tijdens hockey. De hoofdletsel app geeft handige informatie wat te doen bij een blessure aan het hoofd.
Downloaden dus die App op iTunes of Google Play.

Daarnaast is het handig om eens op veiligheid.nl te kijken. Hier staan ook goede tips.

Meldpunt hoofdbletsel

De afgelopen jaren zijn verschillende onderzoeken gedaan naar hockeyblessures in het algemeen en ernstige hoofdblessures in het bijzonder. Naar aanleiding van die onderzoeken is in het verleden door de KNHB een digitaal meldingssysteem opgezet voor ernstige hoofdletsels. Dit om blijvend inzicht te krijgen in de aard en omvang van hoofdletsels. Mocht een lid ernstig geblesseerd zijn geraakt aan zijn/ haar hoofd dan ontvang ik graag de melding (mail sturen naar [email protected] [email protected]), op de Digitaal Wedstrijdformulier (DWF) is hier ook een opmerking over gemaakt.

Wat te doen bij... zie app

EHBO app van het Rode KRUIS

Reanimatie app van de Hartstichting

ICE app alle medische gegevens en noodnummers in je telefoon

Mondbeschermer

Na aanleiding van een reeks hockey incidenten heeft de KNHB besloten dat vanaf seizoen 2015-2016 het dragen van mondbescherming verplicht wordt. Deze regel geldt zowel voor junioren als senioren. Alles over het goede gebruik van een mondbeschermer lees je in 11 weetjes over de mondbeschermer. Waar goede mondbescherming aan moet voldoen lees je in de voorwaarden goede mondbeschermer.

Eén keer per jaar, aan het begin van het seizoen, organiseert MHC Woerden een bitjes hapdag. U kunt dan uw kind een bitje/mondbeschermer op maat laten happen. Universele bitjes/mondbeschermers zijn te koop bij o.a. Intersport Twinsport.

Blessures

Hockey is een mooie sport, maar helaas komt het wel eens voor dat er een blessure tijdens of na het sporten optreedt. Als hockeye(ste)r, of ouders van een hockeye(ste)r, wil je natuurlijk weten op welke manier het hockeyen weer zo snel mogelijk opgepakt kan worden op een verantwoorde wijze. Vanaf 1 november kan elk lid van MHC Woerden gebruik maken van het Sportspreekuur Woerden. Dit is een initiatief van Fysiotherapie Assosiation Eewold C.S. uit Woerden. Het sportspreekuur is bedoeld voor sportgerelateerde adviezen is gratis en vrijblijvend. Meer informatie of online een afspraak maken? Ga naar www.sportspreekuur-woerden.nl.

Warming up

Sinds enige tijd heeft de hockeybond een App gepubliceerd, die jullie kan ondersteunen bij jullie trainingen en daarnaast blessures kan voorkomen.
Met deze App kun je per team je eigen trainingsschema's maken, oefeningen bekijken en een goede Warming up samenstellen. De App is te downloaden onder de naam Warming Up App.

Kijk ook eens voor een informatiefilmpje op: informatiefilm warming Up. Voor overige informatie kun je ook op de site van de KNHB kijken op: overige informatie warming Up.

Een ongeluk zit in een klein hoekje….

Ook in en rondom het hockeyveld! Twee keer per jaar bieden wij in samen werking met BRN Brandbeveiliging een EHBO avond aan. Tijdens deze avond leren we wat de belangrijkste punten zijn bij het verlenen van eerste hulp. Je krijgt tips en we oefenen praktijk situaties.
Deze avonden zijn zowel voor de trainers, coaches, vrijwilligers of ouders/verzorgers.